Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Volgende stap gezet in weren van havenverkeer uit Wase dorpen
Op vandaag is er een problematiek van sluipverkeer van voornamelijk zwaar, doorgaand vrachtverkeer van en naar de haven op de N451 doorheen de dorpskernen van Nieuwkerken, Vrasene en Verrebroek. Op de N450 en N70 doet zich hetzelfde voor doorheen de kernen van Beveren en Melsele. Ook Sint-Pauwels en Kemzeke langs de N403 hebben te maken met hetzelfde probleem. Er is op deze wegen ook heel wat doorgaand woon-werkverkeer met bestemming Waaslandhaven, schetst Vlaams Parlementslid Koen Daniëls het probleem. Met een thuisbasis in Vrasene en wonende in Sint-Gillis-Waas kent hij de realiteit van dichtbij.
Alternatief voor route los door dorpen
“Als je dat probleem wil oplossen, moeten we zorgen voor een aparte verbinding tussen de N70 en de E34 Expressweg die niet door de dorpen gaat. De N451 kan dan de verbinding worden tussen de dorpen Kieldrecht, Verrebroek Vrasene en Nieuwkerken zonder doorgaand (vracht)verkeer.
Op die manier kan verkeer van en naar de Waaslandhaven uit de dorpskernen worden gehouden. Tevens is er dan ook een aanrijroute weg van de dorpskernen naar onze lokale industriezones langs de N70. De afgelopen jaren hebben we dit samen vanuit het Waasland bepleit en heb ik die stem vertolkt in het Vlaams Parlement bij elke voortgangsrapportage van Oosterweel” aldus Daniëls.
Startnota luidt volgende fase in
Dergelijke nieuwe weg leg je echter niet van vandaag op mogen. Om een tracé voor de nieuwe verbindingsweg vast te leggen, is een geïntegreerd planningsproces nodig voor de opmaak van een GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan). In het verleden zijn er beperkte stappen gezet. Er is nu een belangrijke vooruitgang door het goedkeuren van een startnota op de Vlaamse Regering op voorstel van minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Daarmee komt het planproces in de volgende fase waarin de drie tracé-alternatieven zullen gecommuniceerd worden en de bevolking zal worden geraadpleegd.
Geen sluiting grote ring tussen E17 en E34
“De verbindingsweg verbindt de N70 met de E34 en vormt dus geen nieuwe rechtstreekse verbinding tussen de E17 en E34 naar de Waaslandhaven, want dat zou extra verkeer aantrekken en het Waasland doorsnijden. De nieuwe, lokale verbindingsweg heeft in deze fase van de startnota volgende kenmerken: 1x2 rijweg zonder fysiek gescheiden rijrichtingen en een snelheidsregime van 70 km/u. Er worden vier aantakkingen op de nieuwe verbindingsweg opgenomen: N70, Doornpark, Zillebeek, E34. De nieuwe weg wordt landschappelijke geïntegreerd en moet maximaal rekening houden met de huidige perceelsgrenzen. Ter hoogte van het industrieterrein Doornpark zou de verbindingsweg starten aan de N70. Waar juist deze nieuwe verbindingsweg aansluit op de E34 zal afhangen van het nieuwe aansluitcomplex “Waaslandhaven West” en ligt aan de basis van de 3 alternatieven” verduidelijkt Daniëls.
“We zijn er nog niet en er is nog een lange weg te gaan, maar ik juich elke stap vooruit toe. Ik zal het dan ook van dichtbij blijven opvolgen en aan deze ontsluiting blijven timmeren in het belang van onze Wase dorpskernen, mobiliteit en bereikbaarheid van onze kmo-gebieden” besluit Daniëls.
Bekijk hier de reportage die TV Oost maakte.
Lees ook het artikel dat hierover verscheen: Nieuwe verbindingsweg tussen N70 en E34 moet zwaar verkeer uit dorpen halen: “Nu keuze maken tussen drie alternatieve tracés”, Het Laatste Nieuws, 18 juli 2023, online via deze link.