
Vlaams volksvertegenwoordiger

Een stap dichter bij nieuwe minimumdoelen basisonderwijs
De voorbije jaren werden we steeds opnieuw met de neus op de feiten geduwd: onze leerlingen scoren steeds slechter in internationaal vergelijkend onderzoek (vb. TIMSS, PISA, PIRLS…). Niet alleen die internationale studies, maar ook ervaren leerkrachten stelden de achteruitgang vast. De vorige regering met toenmalig minister van onderwijs Ben Weyts heeft met het invoeren van de Vlaamse toetsen en de nieuwe minimum reeds de eerste stappen gezet om de kwaliteit van ons onderwijs omhoog te brengen. Onder minister Zuhal Demir wordt er nu verder gewerkt. “Het is goed dat zowel de vorige als huidige regering een prioriteit maakt van de kwaliteit van ons onderwijs. Ons onderwijs van vandaag bepaalt mee de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen, maar ook van de welvaart in Vlaanderen”, stelt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls.
“Voor onze partij is het belangrijk dat we in het basisonderwijs opnieuw focussen op de kern: een kennisrijk curriculum, met veel aandacht voor kennis van het Nederlands en wiskunde. De focus was teveel komen te liggen op vaardigheden zoals bijvoorbeeld kritisch denken. Maar zonder kennis wordt dat kritiek zonder kennis. Ook in onze digitale wereld is kennis cruciaal. Wat je vindt als je in Google iets intypt wordt bepaald door de kennis die je hebt”, zegt Daniëls. “Ook voor het kleuteronderwijs slaan we de weg van de kwaliteit in. Zo worden er om een kennisrijk curriculum te bereiken minimumdoelen geformuleerd voor woordenschat en luistervaardigheden en zullen er na te streven minimumdoelen voor spreekvaardigheden en aanvankelijke lees- en schrijfvaardigheden komen. Dit alles om een goede start in het lager onderwijs te kunnen realiseren én de leerkrachten in het lager onderwijs zo een minder grote spreiding te kunnen geven.”
Met de nieuwe visienota ‘vaststelling van kwaliteitsvolle minimumdoelen in het basisonderwijs die de Vlaamse regering op 28 februari goedkeurde, zijn we weer een stap dichter. “Het ontwikkelen van nieuwe minimumdoelen is geen wandeling door het park. Dat hebben we ook bij de ontwikkeling van de minimumdoelen in het secundair onderwijs gemerkt. De nota zorgt nu voor een duidelijk uitgeschreven traject om tot de nieuwe minimumdoelen te geraken. Er werd een expertencommissie samengesteld om de minimumdoelen te ontwerpen onder leiding van professor Dr. Daniël Muijs en er zal een opleiding georganiseerd worden voor leerkrachten om de minimumdoelen te implementeren”, verduidelijkt Daniëls.
De minimumdoelen moeten zo helder en duidelijk mogelijk zijn en moeten de lat omhoog brengen. Minister Demir bevestigde dat er zal gestart worden aan de minimumdoelen voor Nederlands en wiskunde. Hiervoor wordt gewerkt naar 1 september 2025, maar de scholen krijgen een jaar de tijd om hun leerplannen aan te passen voor de vakken Nederlands, wiskunde en wetenschappen. Alle andere leerplannen moeten uiterlijk 1 september 2027 klaar zijn.
“Niet alleen de minimumdoelen moeten ambitieus zijn, ook de leerplannen die hieruit voortvloeien moeten de lat hoog leggen. We roepen scholen dan ook op om ambitieus te zijn. Maak eigen leerplannen met een aanpak die ook voor leerkrachten duidelijk is en die verder gaan dan de kennisdoelen. Alleen zo kunnen we samen aan de kar van de kwaliteit trekken”, besluit Daniëls.
Lees hier het verslag van de plenaire vergadering.
