U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Onderwerpen
Vlaams volksvertegenwoordiger
In Vlaanderen stelt de overheid de minimumdoelen op voor wat de leerlingen moeten kennen en kunnen. Op basis daarvan worden leerplannen ontwikkeld die deze minimumdoelen in een bepaalde volgorde zetten, desgevallend uitbreiding of remediëring toevoegen én er allerlei didactische aanpakken in opnemen. Traditioneel gebeurt het ontwikkelen van die leerplannen door onderwijskoepels en -netten. De onderwijsinspectie keurt deze leerplannen goed. Niet wat betreft de didactische wenken, wel of in het leerplan de minimumdoelen zijn opgenomen. Deze manier van werken geeft de indruk aan leerkrachten dat ze het leerplan van a tot z inclusief didactische opvattingen moeten volgen.
Vier leerkrachten wiskunde hebben nu het heft in eigen handen genomen en een eigen leerplan wiskunde ontwikkeld. Ze zien het als een noodgreep om het aanbod voor leerlingen in de tweede graad wiskunde op een hoog niveau te houden. Door de ontwikkeling van een eigen leerplan maken de leerkrachten gebruik van hun onderwijsvrijheid om de kwaliteit te verhogen en behouden. Jammer genoeg worden deze initatieven door de koepels niet als cadeau aanvaard. Daarom vroeg ik de minister hoe we ervoor kunnen zorgen dat leerkrachten en individuele scholen echt die vrijheid nemen om te werken aan kwaliteit ten aanzien van uitbreidingsdoelen.
Mijn vraag en het antwoord van de minister kan u nalezen op de website van het Vlaams Parlement.