Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Vlaams Parlement buigt zich over dalende leerprestaties in Vlaanderen
De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen in internationaal vergelijkend onderzoeken gedurende de voorbije jaren leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs onder voorzitterschap van Philip Brinckman. Het eindrapport werd vandaag besproken in de onderwijscommissie van het Vlaams Parlement. “Geen dag te vroeg”, zegt N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls. “We moeten opnieuw naar de kern van ons onderwijs: kennisverwerving en directe instructies. De aanpak van die dalende leerprestaties is ook de verantwoordelijkheid van koepels en de aanpak in de scholen.”
De problematiek van de dalende leerprestaties werd voorgelegd aan 7 academici en 7 mensen uit de onderwijspraktijk. Onder voorzitterschap van Philip Brinckman werden enkele adviezen, mogelijke oplossingen of handvaten naar voor geschoven. De groep van 15 leverde een eindrapport af met in totaal 58 concrete adviezen en 10 speerpunten om de onderwijskwaliteit op te krikken. “Vanuit het onderwijsveld was er zeer veel interesse, wat erop duidt dat ook bij leerkrachten en scholen leeft dat er zaken moeten veranderen”, stelt Daniëls.
“Het is hoopvol dat de 15 mensen met verschillende achtergronden het grotendeels eens konden worden over de verschillende concrete adviezen, niettegenstaande de verschillende onderwijsvormen en -niveaus waaruit ze afkomstig zijn, hun verschillende ideologische visie en wellicht ook een uiteenlopende politieke kleur”, zegt Daniëls. De 15 commissieleden spraken vrijuit en in eigen naam, vanuit hun particuliere ervaring, vanuit voortschrijdend inzicht en op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Het rapport is een lijvig werkstuk geworden. “Maar de conclusie is duidelijk: de onderwijskwaliteit staat onder druk. Het rapport vertrekt vanuit het globale uitgangspunt dat aan leerkrachten opnieuw tijd en ruimte moet gegeven worden voor hun kerntaak, namelijk lesgeven. Als N-VA zijn we verheugd dat de commissie terugkeert naar de kern van ons onderwijs: kennisverwerving, directie instructie en transparante eindtermen”, vult Daniëls verder aan.
“Ook andere voorstellen zoals een bindende toelatingsproef voor de lerarenopleiding en meer instructietijd voor begrijpend lezen hebben we als partij steeds bepleit. We hopen alvast dat alle belanghebbenden met een open vizier deze voorstellen omarmen en we samen kunnen bekijken hoe we deze adviezen in de praktijk kunnen uitwerken. De toelichting in de commissie onderwijs is een eerste stap om dit proces in gang te zetten, zowel binnen de overheid, maar ook en vooral in de koepels en in de scholen”, besluit Daniëls.