Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Koen Daniëls: “Meer aandacht voor algemene kennis”
“We mogen niet doemdenken over ons onderwijs, maar we moeten wel opletten dat we niet genoegzaam alles relativeren.” Vlaams Parlementslid Koen Daniëls pleitte in een gesprek met Radio 1 voor meer aandacht voor algemene kennis in het Vlaams onderwijs. In dat gesprek brak hij een lans voor meer zuivere kennisoverdracht. “Momenteel ligt de klemtoon te veel op vaardigheden, waarbij alles ‘leuk’ moet zijn.”
Minder algemene kennis
“We zien duidelijke trends. Internationale onderzoeken én onze leerkrachten trekken aan de alarmbel over de algemene kennis van Vlaamse leerlingen. Die gaat te hard achteruit. Als je iemand wil reanimeren, bijvoorbeeld, moet je niet alleen de handelingen kunnen uitvoeren, maar ook de volgorde van de stappen uit het hoofd kennen”, legt Koen Daniëls uit.
Lezen is de basis
Een probleem is dat de leesvaardigheid vermindert, meent Koen Daniëls. “Lezen is de basis. De leesvaardigheid van leerlingen in Vlaanderen is vergelijkbaar met die in Georgië. Dan moet je je toch vragen stellen. Aan begrijpend lezen wordt nog maar negen procent van de tijd besteed, vroeger was dat vijftien procent.”
Alles moet leuk zijn
Volgens Vlaams Parlementslid Daniëls hangt die neerwaartse tendens samen met de huidige zachte attitude in het onderwijs. “Momenteel moet alles ‘leuk’ zijn in de klas en mag je geen kennisvragen meer stellen. Dat soort richtlijnen komt van pedagogische begeleiders en leerplannen. Ze doen leerkrachten twijfelen, ook aan het belang van kennis. Daar verzetten we ons met de N-VA tegen.”
Gelijke kansen, ongelijke uitkomsten
Tot slot pleit Koen Daniëls nog voor gelijke kansen voor alle kinderen in Vlaanderen. Hij maakte daarbij een belangrijke nuance. “Gelijke kansen mogen niet leiden tot gelijke uitkomsten. We kunnen niet van iedereen een ingenieur of een loodgieter maken. Sommige sociologen denken dat elke mens maakbaar is, dat is gewoon niet zo.”