Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Heraanleg Sint-Gillis-Waas Zuid: nodig maar gemiste kans
De komende jaren staan belangrijke werken op stapel in Sint-Gillis-Waas Zuid. In de Parkstraat, Sint-Niklaasstraat, Dagsterrestraat, Molenstraat, Schuilhoekstraat en Nieuwkerkenstraat worden nodige rioleringswerken uitgevoerd om hemelwater en afvalwater te scheiden.
Overdreven snelheid wordt niet structureel aangepakt
“De aanleg van deze geschieden riolering biedt een ongelofelijke én eenmalige opportuniteit om de volledige straten inclusief weg, fietspaden, voetpaden en bermen heraan te leggen. De straten in het projectgebied (Sint-Niklaasstraat – Molenstraat) zijn momenteel kaarsrecht wat aanleiding geeft tot hoge snelheden. Het fietspad langs één kant van de Sint-Niklaasstraat in twee richtingen, geeft regelmatig aanleiding tot gevaarlijke situaties met wagens die de fietsers die van rechts komen niet verwachten. De kruispunten met Baarstraat en Doornstraat zijn weinig overzichtelijk. Deze situaties blijven op een aantal kleine aanpassingen na ongewijzigd na de heraanleg waardoor er geen manifeste stijging zal zijn van de verkeersveiligheid. Dat is echt een gemiste kans en dat voor 2,3 miljoen euro” aldus N-VA raadsleden Marlene Moorthamers -die al heel haar leven in de Sint-Niklaasstraat woont, Iris Ruys en Koen Daniëls. “De borden met snelheidsbeperking -die er vandaag ook staan- en langere verhoogde kruispunten brengen weinig soelaas om een echte beperking tegen de overdreven snelheid te realiseren. Er is geen enkele visuele of infrastructurele inperkingen en ook geen trajectcontrole voorzien” aldus Moorhamers en Daniëls
Geen veiligere fietspaden langs weerszijden
Door halsstarrig vast te houden aan het dubbele richtingsfietspad langs één kant van de weg, misloopt Sint-Gillis-Waas niet alleen een subsidie van de hogere overheid van ongeveer € 800.000. Maar blijft het huidige probleem van conflicten tussen fietsers en auto’s. “Het is echt te betreuren dat men vasthoudt aan een dubbele richtingsfietspad langs één kant. Er was nu de mogelijkheid om dat voor de toekomst aan te passen, maar dat doet men niet” drukt Moorthamers haar verbazing uit. “De motivatie dat de bewoners het momenteel gewoon zijn houdt geen steek, want er zijn ook heel wat passanten en het fietsverkeer van de toekomst zal sneller zijn. Je verwacht als autoverstuurder geen fietsers langs beide kanten. Dat is ook de reden dat Vlaanderen dergelijke dubbel richtingsfietspaden niet wil subsidiëren”.
Ook de andere argumenten dat er langs de andere zijde van de weg meer gevaarlijke punten zouden zijn, klopt niet. Moorthamers maakte ook een inventaris van de ondernemers met een oprit met frequente klantenpassage: de huidige zijde van het dubbelzijdig fietspad geeft 12 ondernemingen/handelaars met frequente passage van klanten naar hun oprit, terwijl de overzijde er slechts 4 zijn! Iedere zijde van de St Niklaasstraat heeft ook een KMO zone (Hoogeindeken langs de ene kant, de toekomstige site van ex-Smet betonbedrijf langs de andere kant). Het aantal dwarsende straten waarover men spreekt zijn ook van een andere orde qua verkeerspassage: men kan de Smoutstraat moeilijk vergelijken met de Baarstraat of Doornstraat.
De aanleg van een fietspad langs elke kant van de weg heeft tot gevolg dat er een aantal zeer geringe onteigeningen van voortuinen dienen te gebeuren op het stuk richting Sint-Niklaas waar men een deel van het bedrag van de subsidie van 800.000 euro voor kan gebruiken. Zo kan ook de aansluiting naar Sint-Niklaas veilig gerealiseerd worden.
Tot slot: komende van een oprit die uitgeeft op een drukke baan ben je veiliger en sneller vertrokken indien je enkel rekening dient te houden met de fietser/bromfiets uit een richting.
Parkeerplaatsen verdwijnen
Een punt dat eveneens onder de aandacht van de meerderheid werd gebracht door raadslid Moorthamers is het verdwijnen van parkeerplaatsen in de zachte berm en het ontbreken van een kus&rij-zone aan de school van het Hoogeinde.
Vertraging waterbufferbekkens geeft gevaar op wateroverlast
Om wateroverlast door de aangepaste riolering te voorkomen, zijn er drie waterbufferbekkens voorzien. “De gronden nodig voor de waterbufferbekkens zijn nog niet verworven laat staan dat de bekkens zijn aangelegd. Als men de riolering aanpast en de weg legt voor de waterbufferbekkens er zijn, dan vrees ik dat onze inwoners met hun voeten in het water zullen staan” aldus Daniëls.
Voorzie in tussenkomst voor afkoppeling riolering, zeker voor IBA
Alle inwoners dienen op hun eigen terrein het afvalwater en het regenwater te scheiden. Dat kan een dure investering zijn, zeker omdat de werken niet jaren geleden op voorhand werden aangekondigd en mensen nog recent opritten en tuinen vernieuwden die ze nu moeten opbreken. “We stellen met N-VA een financiële tussenkomst voor in deze werken, zeker voor die inwoners die verplicht een IBA (individuele behandeling afvalwater) moesten aanleggen bij de bouw van hun woning, maar die nu wel aangesloten worden op de riolering.
Wadi’s worden modderbakken
In de Molenstraat zullen langs weerszijden van de weg wadi’s van 15cm diep worden voorzien met een ribbelstrook. De weg blijft echter ook hier kaarsrecht met te weinig uitwijkstroken. “Landbouwvoertuigen zullen elkaar passeren en door die wadi’s rijden waardoor deze herschapen zullen worden in aangereden modderpoelen. Een straat met asverschuiving met daarbij plantenbakken had een veel beter idee geweest” aldus Daniëls.
Druk op omleidingswegen
Raadslid Ruys wees er nog op dat de mogelijke omleidingswegen zoals de Roskamstraat en de Geinsteindestraat er nu reeds zeer slecht bij liggen. “Ik roep op om omleidingswegen te kiezen die deze verkeerstromen aankunnen. Sommige straten zijn nu reeds kapot gereden of te smal en kunnen die extra druk niet aan” deed Ruys haar oproep.
Bereikbaarheidsadviseur … is maximum parttime bereikbaar
Om de bereikbaarheid, afvalophaling, wegomlegging, alle klachten van de werken, afspraken met nutsvoorzieningen, … in goede banen te leiden, wil de gemeente een bereikbaarheidsadviseur aanstellen. “Het is een goede zaak dat deze taak aan iemand wordt gegeven. Maar het lijkt ons nodig – zeker tijdens de werken- dat deze persoon fulltime werkt en niet 1/4e pf slechts parttime op deze werf” aldus Daniëls en raadslid Guido De Lille. “Een bereikbaarheidsadviseur moet in de eerste plaats permanent bereikbaar zijn en als het nodig is -wat dus niet te plannen is- overleg kunnen plegen met alle betrokkenen.”
Doe echt iets met inspraak
“Zowel de inwoners als met N-VA hebben we deze opmerkingen al meermaals gemaakt, maar men blijft bij hun standpunt. We hopen dat men deze aanpassingen toch nog wil maken. Het hele project oogt mooi, maar de plannen die voorliggen getuigen van weinig creativiteit in het licht van de algemene verkeersveiligheid.” besluiten Daniëls en Moorthamers.