U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Onderwerpen
Vlaams volksvertegenwoordiger
De Vlaamse Regering bundelt jaarlijks een aantal onderwijsbepalingen in een verzameldecreet. Op woensdag 7 juni lag het ontwerp van onderwijsdecreet XXVII ter stemming voor in de plenaire vergadering. De doelstelling van dit decreet is drievoudig:
1) het vult aan en verbetert een aantal bestaande decreten,
2) het vereenvoudigt
3) het voert de beleidsnota onderwijs uit.
De uitrol van het M-decreet gebeurt door middel van amendementen bij OD XXVII. Het gaat onder meer om:
- Het invoeren ondersteuningsnetwerken in leerplichtonderwijs. Die ondersteuningsnetwerken moeten in principe netoverschrijdend zijn. Ze kunnen voortaan ook in het hoger onderwijs
- De berekeningswijze van het ondersteuningsbudget
De koepels geven hun scholen andere richtlijnen dan deze die in het decreet staan. Ze stellen dat dat alle ondersteuningsnetwerken netgebonden moeten worden georganiseerd, waardoor bestaande netwerken die goed werken, dreigen te verdwijnen en dat jarenlange ervaring en expertise verloren gaat
Op vlak van planlastvermindering worden er een aantal initiatieven genomen die wij als N-VA alleen maar kunnen toejuichen.
Voorbeeld: Leerlingen moeten hun keuze voor het levensbeschouwelijk onderricht voor het einde van het vorige schooljaar bekendmaken. Tot en met het schooljaar 2016-2017 kon dat tot en met de achtste kalenderdag. Dat zorgde voor een potentieel enorme planlast en chaos aan het begin van het schooljaar.
Met een aantal maatregelen, die het basisonderwijs aangaan, wordt uitvoering gegeven aan de hervorming van het secundair onderwijs: scholen laten leerlingen deelnemen aan gevalideerde toetsen, élke leerling krijgt voortaan een getuigschrift basisonderwijs en op vlak van talenbeleid kunnen leerlingen vanaf het derde jaar lager onderwijs Frans, Engels of Duits volgen, op voorwaarde dat ze het Nederlands voldoende onder de knie hebben.
M-decreet – wat hebben we behaald en wat blijven we monitoren?
1. Ondersteuningsmiddelen gaan niet naar structuren, maar komen op de klasvloer: bij leerling en leerkracht
2. Het rugzakprincipe voor kinderen in type 2, 4, 6 en 7 (auditief) blijft
3. De zorg wordt gegarandeerd, ook voor leerlingen die voorheen niet als zorgleerlingen werden ‘geteld’ omdat ze geen medisch verslag hadden (lees begeleiding onder het GOK-systeem blijft bestaan!)
4. Netoverschrijdende expertisenetwerken
5. Een aangepast personeelsstatuut voor ondersteuners
Mijn volledige tussenkomst over dit decreet kan u hier herbekijken :